Unos Uno – forskningsprojekt som studerar en-till-en-skolor

Unos Uno är ett forskningsprojekt som studerar skolor som infört en dator till varje elev i skolan, till viss del eller hela skolan. Unos Uno skall under 2010-2013 följa ett antal skolor i hela Sverige.

Projektet  ska studera och beskriva hur skolorna arbetar med att nå de mål som finns uppsatta och särskilt beakta vilka möjligheter och utmaningar som elevdatorerna ger och hur det i sin tur påverkar undervisningen och lärandet.
Unos Uno kommer löpande studera och analysera effekterna och resultaten av genomförandet av en dator till varje elev i några kommuner och skolor. Olika perspektiv kommer att belysas i forskningen: hur elevers utveckling och lärande påverkas, pedagogers roll och arbetssätt, skolledningens styrning och ledning samt samverkan och relationer mellan skola och hem, allt i syfte att lära av och sprida erfarenheter till varandra och andra.   

 

Forskningens högsta prioritet är att fokusera på elevers lärande, kunskapsutveckling och elevresultat, men också studera:

1. Pedagogernas förändrade roll och arbetssätt

2. Vilka förändringar skolledningen har genomfört och hur de fortlöpande arbetar för att stötta pedagogerna och elevernas kunskapsutveckling kopplat till de möjligheter som datorerna ger.

3. Samverkan mellan hem och skola för att stödja elevernas kunskapsresa. Lärande sker på fler ställen än i skolan och här måste en dialog och ett samarbete mellan hem och skola etableras, inte minst för att tydliggöra vem som stöttar i vilka processer och hur tekniken i sin tur kan överbrygga det fysiska avståndet och ge en 24*7 lärande miljö där lärar- elev och förälder finns tillgängliga

Forskningen bör beakta flera analysperspektiv ex: genus, socioekonomisk bakgrund samt invandrarbakgrund. Det är av stor vikt att forskare även studerar andra potentiella analysperspektiv som kan ha betydelse för hur en satsning med en dator en elev påverkas.

Deltagare

Deltagare i Unos Uno är Nacka, Köping, Falkenberg, Botkyrka, Västerås, Täby, Pysslingen, Umeå, Malmö, Helsingborg, Sollentuna, Lysekil och SKL.

I Nacka är det fyra skolor som är med i projektet: YBC, Skuru skola, Björknässkolan och Myrsjöskolan.

Projektet kommer att pågå under tre år, 2010-2013. Forskarna levererar en delrapport i slutet av varje år samt håller i ett antal muntliga redovisningar. Slutrapport skall levereras i slutet av 2013.

Unos Uno utförs av forskare från Örebro Universitet i samarbete med Högskolan i Dalarna.

Forskare:

Åke Grönlund, professor i informatik

Tomas Englund, professor i pedagogik

Källor: http://www.unosuno.blogspot.com/, http://www.nacka.se/underwebbar/Ektorps_skolenhet/Nyheter/Sidor/Forskningsprojekt.aspx

About these ads

Om magdalenaastrand

Jag heter Magdalena Åstrand och arbetar bl a med IKT-frågor i Domsjö skolområde.
Det här inlägget postades i Unos Uno. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s